binpartners

Review Alt saxofoon Axos van SeleS by Henri Selmer Paris door Marijke Schroër

29-03-2016

Hij bestaat nog niet eens een jaar, maar nu al is de Axos SeleS alt saxofoon van Selmer een groot succes. We vroegen Marijke Schröer, o.a. altsaxofoniste van het zeer internationale en succesvolle Melisma Saxophone Quartet naar haar mening:

‘Toen ik het instrument een paar weken geleden voor het eerst uitprobeerde was ik direct enthousiast en aangenaam verrast. Wat me als eerste opviel aan het instrument is hoe ontzettend makkelijk hij aanspreekt. Over het hele register een egaal geluid en homogeniteit waar menig saxofoon u tegen zou zeggen. Dit geldt zowel voor het lage, vaak wat lastigere, register onderin als voor de toptonen. Natuurlijk is hij perfect afgesteld en sluiten de kleppen uitzonderlijk goed, maar er is weinig voor nodig om een mooie egale toon uit dit instrument te krijgen.

Technisch zijn er weinig beperkingen; Zodra ik het instrument vast hield viel op hoe comfortabel deze is. Hulpgrepen en palmkleppen zitten op de perfecte plekken en het mechaniek werkt uitstekend. Het voelt alsof er geen grens zit aan de technische mogelijkheden, wat hopelijk zo blijft met de jaren.

Selmer heeft dit model gebouwd voor de saxofoon-student, de gevorderde amateur of de amateurs en verenigingen die graag een kwaliteitsinstrument willen in een lager prijssegment. Hoewel de Axos qua prijs een stuk lager ligt dan de andere Selmers heeft Selmer in mijn ogen niets bespaard op de body van de saxofoon; deze lijkt identiek als die van een SerieII. Een verschil met de SerieII is dat het instrument lichter lijkt en hij heeft een andere kleur lak. Qua intonatie ligt de saxofoon (zoals ik eigenlijk ook wel verwachtte) in dezelfde lijn als de Serie II.

Het mooie heldere geluid, maar ook de warme klank komen goed naar voren. Ik vind het een erg soepel instrument waarmee je alle kanten uit lijkt te kunnen en welke erg goed te sturen is. Flexibiliteit is dan ook een woord wat in mijn ogen het instrument goed omschrijft. De Axos stelt de saxofonist in staat om te spelen met verschillende klankkleuren en timbres.

Dat het speelgemak van dit instrument echt ontzettend groot is bleek wel toen ik een aantal leerlingen op het instrument liet spelen.
Ik was zelf erg nieuwsgierig naar hun reacties op deze saxofoon; helemaal omdat zij vrijwel allemaal op echte basis instrumenten spelen. Het resultaat was erg goed; geluid een stuk aangenamer en ook zij vonden het een prettig instrument om op te spelen. Wat dat betreft slaat Selmer met de Axos echt de spijker op z’n kop.

Ikzelf ben erg benieuwd naar de verdere ontwikkelingen binnen het merk SeleS: naast de Axos zijn er ook al klarinetten en saxofoonmondstukken, wat volgt er nog meer? Hoe de kwaliteit van dit instrument zich op de lange termijn houdt is voor mij op dit moment lastig te beoordelen.'

 

 
Marijke Schröer begon met haar Bachelor aan het Conservatorium van Groningen (Prins Claus Conservatorium) bij Peter Stam. Daar beëindigde ze haar studie met een Cum Laude en vervolgde haar master in de internationale en befaamde saxofoonklas van Arno Bornkamp. In juni 2011 sloot zij daar met succes haar master af. Haar activiteiten als saxofoniste zijn van afwisselende en indrukwekkende omvang. Zo verzorgde zij premières van verschillende (solo) composities waaronder ‘Worksong’ van Christian Lauba in bijzijn van de componist zelf.
 
Marijkes’ hart ligt bij kamermuziek en zij maakt dan ook deel uit van een groot aantal kamermuziek-ensembles: het Melisma Saxophone Quartet, Noota Saxophone Duo, NootaXL, SaxYOn, het Nederlands Saxofoon Octet en Swing Orchestra. Verschillende componisten hebben composities aan haar kamermuziek-ensembles opgedragen, waaronder Bernard van Beurden, Ad Wammes, Enrique Mendoza, Koldo Pastor en Jens Peter Möller.
Concerten gaf Marijke o.a. op het Grieg Festival (Noorwegen), Davos Festival (Zwitserland), Izumi Hall Osaka (Japan), Grachtenfestival (Amsterdam), City Proms (Leeuwarden), Bach-Festival (Dordrecht), World Saxophone Congress (Schotland), Centre for the Performing Arts Beijing (China), Opera House Guangzhou (China) ect.
 
Ook werd zij uitgenodigd om deel te nemen aan diverse internationale competities waar ze de finale bereikte zoals de TIM (Torneo Internazionale di Musica Verona) en de International Chamber Music Competition Osaka Japan. Met de laatste won ze zelfs een 4e plaats en een eervolle vermelding.
Masterclasses volgde Marijke bij onder andere Claude Delangle, Stefan Metz, Jean-Marie Londeix, Lars Mleklusch, Walter van Hauwe en Philippe Braquart.
 
In 2013 ontving Marijke een schenking van de ‘Stichting Eigen Muziekinstrument (SEM), welke het mogelijk maakte een eigen baritonsaxofoon aan te schaffen. 
In 2014 won zij een donatie uit het ‘Prins Bernhard Cultuurfonds’.